JENAYAH RAGUT: HUKUMAN DARI SISI PERUNDANGAN ISLAM

PENGENALAN

Jenayah merupakan sesuatu tindakan yang bertentangan dengan undang-undang negara. Terdapat dua jenis jenayah, iaitu jenayah ringan dan jenayah berat. Jenayah ringan merangkumi perbuatan mencuri, samun, dan meragut. Jenayah berat pula termasuklah membunuh, merogol, mendera, mengedar dadah serta menyeludup barangan haram. Dewasa ini, media massa sering melaporkan pelbagai kes jenayah yang berlaku di seluruh negara. Kita sering digemparkan dengan kes rogol dan bunuh, gengsterisme, meragut, menyamun, rasuah, dan penyeludupan. Peningkatan jenayah di negara ini lebih ketara di kawasan bandar berbanding dengan kawasan luar bandar.

Jenayah dalam bahasa Arab disebut dengan perkataan al-Jinayah atau al- Jarimah. Perkataan al- Jinayah ditakrifkan sebagai bentuk tindakan yang dilarang dan merosakkan, sama ada tindakan itu keatas badan, harta dan sebagainya. Menurut Al- Mawardi, mentakrifkan bahawa jenayah sebagai segala bentuk kesalahan menurut Syariah dan yang boleh dihukum berdasarkan hukum Allah sama ada ia dalam bentuk hukuman  hudud, qisas ataupun ta’zir.[1]

Islam menganggap jenayah merupakan satu kesalahan yang mesti dihukum kerana ia melanggar hak Allah dan hak manusia. Selain itu, Islam juga memandang tinggi dan sangat menjaga  kemuliaan agama, nyawa, akal, harta dan maruah. Oleh itu, jika terdapat kerosakkan atau pencabulan terhadap lima perkara tersebut, maka ia haruslah diberi hukuman. Hal ini kerana, Islam sangat mengambil berat terhadap kelima- lima perkara tersebut.

DEFINISI JENAYAH RAGUT

Ragut membawa maksud menarik, menyentak dan mencabut secara paksa atau dengan kekuatan. Di Malaysia kini, jenayah ragut  semakin berleluasa dimana- mana sahaja, tidak kira di kawasan bandar mahupun di kampung.

            Ketika dahulu, masyarakat kurang mengambil peduli mengenai kes ragut walaupun terdapat individu yang kena ragut dan kehilangan sejumlah besar wang dan barang kemas. Hal ini kerana, ketika itu kes ragut masih dianggap tidak bahaya dan tidak memudaratkan mangsa yang terlibat. Oleh itu, akibat dari perbuatan tidak ambil peduli tersebut, menyebabkan jenayah ragut kini telah menjadi perkara yang amat serius dan sangat mengancam nyawa manusia.  Golongan yang lemah menjadi sasaran dan mangsa peragut terutamanya golongan  wanita 
.
            Jenayah ragut semakin berleluasa apabila golongan muda terutamanya golongan lelaki yang tidak mempunyai pekerjaan tetap. Akibat daripada itu, jalan mudah untuk mendapatkan wang ialah dari perbuatan meragut. Hal ini, berkemungkinan mereka mahu mendapatkan wang secara pantas untuk membeli barang yang diingini seperti dadah. Ada juga peragut yang meragut semata- mata untuk membeli barangan berharga kerana gaji yang diterima adalah sangat sedikit.

JENAYAH RAGUT DARI SEGI UNDANG- UNDANG

Dari segi undang- undang, kes jenayah ragut diklasifikasikan sebagai kes jenayah curi sekiranya ia tidak mendatangkan kecederaan kepada mangsa tetapi adakalanya, ia boleh diklasifikasikan sebagai jenayah samun juga. Pada masa kini, belum ada sebuah peruntukan undang- undang yang khusus memberikan takrifan yang jelas mengenai jenayah ragut. Oleh itu, dari segi pentadbiran dan tujuan kajian, pihak polis menggunakan istilah curi ragut bagi membezakan jenayah ragut dengan lain- lain kes curi serta jenayah yang lain.

            Di samping itu, selagi tiada sebuah peruntukan undang-undang yang khusus dan terperinci bagi menjelaskan tentang jenayah ragut, peruntukan undang-undang yang paling hampir dan mempunyai elemen yang dapat diterima oleh mahkamah ialah mendakwa pesalah ragut di bawah Seksyen 378 Kanun Keseksaan, yang menjelaskan takrif mencuri sebagai:

            “Barang siapa yang bermaksud hendak mengambil dengan curangnya, apa- apa harta yang dialih daripada milik mana- mana orang dengan tiada kerelaan orang lain atau menggerakkan harta itu dengan tujuan mengambilnya adalah dikatakan melakukan kesalahan mencuri.”[2]

            Seksyen 379 kanun yang sama memperuntukkan hukuman bagi kesalahan mencuri iaitu penjara tujuh tahun, denda atau kedua-duanya sekali. Bagi kesalahan kali kedua, seseorang itu boleh dihukum penjara, didenda atau disebat.

            Mengikut Seksyen 390 Kanun Keseksaan, peragut melakukan kesalahan jika tujuannya ialah mencuri atau cubaan membawa lari harta yang didapati melalui jalan kesalahan. Maka, pesalah itu sengaja menyebabkan atau cuba menyebabkan kematian, kecederaan atau halangan salah dengan serta merta.

            Seterusnya, Seksyen 392 menjelaskan peruntukkan hukuman bagi kesalahan merompak ialah penjara sehingga 14 tahun, denda atau sebatan. Seksyen 394 memperuntukkan hukuman penjara boleh dilaksanakan sehingga 20 tahun, didenda atau kedua- duanya sekali bagi kesalahan samun yang turut mendatangkan kecederaan pada mana- mana orang.

            Mereka yang melakukan kesalahan di bawah Seksyen 304 Kanun Keseksaan iaitu mematikan orang dengan salah boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 10 tahun, didenda atau kedua- duanya sekali. Mereka yang membunuh orang boleh dihukum mati di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

 PUNCA- PUNCA JENAYAH RAGUT

Kejadian ragut yang sering menjadi- jadi merupakan satu jenayah yang amat mengejutkan dalam masyarakat. Kekerapan jenayah inimembuktikan bahawa ada sesuatu yang tidak betul dalam masyarakat kita dewasa ini. Media massa menghuraikan pelbagai faktor yang mendorong kejadian ini. [3]
            Antara punca- punca yang menyebabkan perkara ini berlaku ialah, sikap masyarakat itu sendiri yang tidak memberi perhatian berat tentang aspek keselamatan mereka. Masih banyak individu dalam masyarakat yang suka membawa wang yang banyak dalam dompet atau tas tangan mereka dan ini mejadi sasaran peragut. Begitu juga dengan sikap masyarakat yang kurang mengambil langkah- langkah keselamatan apabila pulang dari pejabat sendirian, berjalan di lorong yang gelap, atau mudah percaya akan orang asing menjadikan mereka sasaran mudah peragut. Oleh itu, aspek keselamatan diri yang kurang diberi perhatian telah menyebabkan ragut semakin menjadi kebiasaan.

            Malah, kejadian ragut turut diburukkan lagi dengan keadaan ekonomi dunia yang sedang mengalami kegawatan ekonomi yang begitu teruk. Banyak kilang dan syarikat terpaksa membuang pekerja kerana kekurangan permintaan terhadap produk mereka dengan drastik. Ketidakupayaan pekerja yang dibuang kerja itu untuk mencari kerja yang lain dalam masa yang singkat telah menjuruskan mereka ke kancah jenayah terutama apabila memikirkan makan minum anak dan isteri. Oleh itu, kes ragut meningkat kerana banyak pekerja tidak mempunyai pekerjaan lalu menjadi peragut untuk menyelesaikan masalah mereka secara mudah.

Seterusnya, masalah ini bertambah serius kerana gagal pihak kuasa mengambil langkah pencegahan yang efektif. Kekurangan kemera litar tertutup di kawasan- kawasan berisiko tinggi menyebabkan masalah ini terus menjadi- manjadi. Jika kerajaan memasang lebih banyak kamera litar tertutup telah menyebabkan masalah ini berterusan terutama di kawasan sunyi dan ketika waktu malam.

Kemelut ini turut ditimbulkan kekurangan didikan keagamaan terutama terhadap generasi muda kita. Amalan agama sudah makin dilupakan berdasarkan semakin moden sesebuah masyarakat itu. Kekurangan aspek agama menyebabkan kurangnya ketahanan diri seseorang untuk tidak melakukan jenayah. Sudah hilang rasa takut akan balasan Tuhan jika melakukan kesalahan jenayah. Maka, ragut meningkat kerana masyarakat sudah lupa akan agama mereka.

KESAN JENAYAH RAGUT

Jenayah ragut ini banyak meninggalkan kesan negatif terhadap rakyat dan nama baik Malaysia umumnya. Ia akan menjejaskan reputasi Malaysia sebagai negara yang dikenali dengan negara aman dan damai. Ia memberi perspektif  yang negatif dari seluruh pelusuk dunia. Bagi pelancong yang ingin atau sudah melancong di negara ini, ia akan menimbulkan kerisauan dan kebimbangan terhadap keselamatan mereka ketika melancong dan ini akan menjejaskan industri perlancongan di Malaysia. Ini kerana kerana terdapat segelintir pelancong yang melancong di negara ini adalah menjadi mangsa ragut.
            Rakyat Malaysia amnya, menjadi huru hara dan tidak berasa selamat walaupun berada di negara sendiri. Masyarakat menjadi trauma tentang permasalahan ini yang semakin meruncing. Setiap hari ada sahaja jenayah ragut berlaku di tempat mereka. Ini menyebabkan masyarakat menjadi takut untuk keluar bersiar- siar bersama keluarga dan teman- teman. Selain itu, masyarakat juga tidak bebas melakukan ativiti seharian kerana perlu mengawasi keadaan sekeliling.

            Seterusnya, bagi mangsa yang diragut akan menanggung kesengsaraan akibat kecederaan fizikal dan masalah kesihatan di samping mengalami trauma akibat gangguan mental dan emosi seperti rasa takut, tekanan perasaan dan rasa rendah diri. Mereka menjadi tidak yakin dan tidak percaya pada orang lain. Selain itu, ia akan menyimpan perasaan dendam terhadap peragut.

            Jenayah ragut juga penyumbang kepada berlakunya peningkatan jenayah di Malaysia. Jenayah ini menyebabkan statistik kadar jenayah di Malaysia meningkat. Lantas, ia akan menunjukkan rekod  yang buruk terhadap imej negara dan akan menjejaskan reputasinya di mata dunia.

LANGKAH- LANGKAH MENGATASI JENAYAH RAGUT

Jenayah ragut di Malaysia merupakan isu dan jenayah yang semakin berleluasa dan mmbimbangkan. Masyakat  berasa tidak selamat dan tidak aman walaupun berada di negara sendiri kerana perlu sentiasa berhati- hati dan tidak bebas untuk melakukan aktiviti atau urusan seharian. Selain itu, perlu mengawasi keadaan sekeliling untuk memastikan keselamatannya terjamin. Sehubungan dengan itu, pelbagai pihak termasuk kerajaan polis, masyarakat dan individu saling memerlukan bagi membendung jenayah ragut ini sebelum ianya menjadi lebih meruncing sehingga tiada jalan penyelesaiannya. Pelbagai pihak disarankan untuk bekerjasama membendung gejala ragut ini supaya dapat diatasi.

            Terdapat beberapa langkah atau cara pencegahan melalui beberapa pihak antaranya ialah melalui pihak berkuasa tempatan, undang-undang,masyarakat dan individu itu sendiri. Antara langkah- langkah pencegahan melalui individu itu sendiri ialah, menggunakan jalan dan lorong yang sering digunakan oleh orang ramai. Jika terpaksa keluar di waktu malam, disarankan supaya berteman atau beramai- ramai.

Golongan wanita khususnya yang sering menjadi sasaran utama peragut perlu melakukan tindakan proaktif. Wanita perlu lebih berhati- hati dan mempersiapkan diri dalam menghadapi sebarang ancaman yang datang. Justeru itu, wanita perlulah melengkapkan diri dengan alat mahupun seni mempertahankan diri. Fenomena hari ini semakin menggesa wanita supaya mempersiapkan diri dengan seni pertahanan.  Hal ini dapat membantu mencegah dari berlakunya kes ragut dari terus berlaku.
            Seterusnya, langkah- langkah pencegahan boleh diambil bagi pihak berkuasa pula ialah, mewujudkan pusat pemeriksaan bergerak dan pondok polis dikawasan yang sering berlakunya jenayah ragut.  Kewujudan pusat pemeriksaan bergerak itu dapat memberikan jaminan keselamatan terutamanya kepada warga emas serta masyarakat.

            Selain daripada itu, pencegahan boleh dibuat melalui masyarakat perlulah prihatin dan membantu apabila berlaku ragut di depan mata. Hal ini berkemungkinan, penjenayah mempunyai senjata dan boleh mengakibatkan maut jika masyarakat tidak saling membantu.

            Inilah masanya untuk mengambil langkah- langkah yang lebih drastik bagi menghalang jenayah ragut dan mencegah lebih banyak kejadian tidak diingini berlaku  dalam masyarakat sekaligus menyediakan persekitaran lebih selamat kepada orang ramai termasuk pelancong.[4]

HUKUMAN JENAYAH RAGUT DALAM PERUNDANGAN ISLAM

Dalam Islam salah satu hukuman yang akan dikenakan kepada penjenayah ragut ialah hukuman ta’zir.

PENGERTIAN TA’ZIR

Hukuman ta’zir adalah hukuman yang belum ditetapkan oleh syara’, melainkan diserahkan kepada hakim, baik penentuannya mahupun perlaksanaannya. Syara’ tidak menyebutkan pelbagai hukuman untuk jarimah tetapi hanya menyebutkan sekumpulan hukuman, dari seringan- ringan hinggalah sampai kepada seberat- beratnya. Dalam hal ini, hakim diberi kebebasan untuk memilih hukuman- hukuman mana yang sesuai dengan hukuman ta’zir serta keadaan si pembuatnya juga. Jadi hukuman ta’zir tidak mempuyai batas tertentu.

            Hukuman ta’zir menurut bahasa adalah ta’dib atau memberi pelajaran. Hukumannya adalah berbeza mengikut kesesuaian kesalahan yang dilakukan dan tidak ditentukan bagi mana- mana kesalahan.

            Hukuman ta’zir adalah berbeza dari hukuman yang terdapat dalam hudud dan qisas. Dalam perkara ini, hakim telah menyerahkan spenuhnya hak penetapan untuk menjatuhkan hukuman. Para fuqaha telah memperincikan hukum- hukum, mereka juga berijtihad dan melembagakan berbagai pendapat yang ada. Dalam hukum ta’zir mereka hanya membahasnya dalam batasan yang masih terlalu umum.[5]

DASAR HUKUM TA’ZIR

Hukuman ta’zir adalah hukuman yang ketentuannya tidak dipastikan dalam nas al- Quran dan Sunnah Nabi tetapi ketentuannya menjadi ketentuan dibawah hakim.

Larangan- larangan Syara’ yang disebut jarimah itu berupa pelanggaran terhadap hal- hal yang dilarang. Contohnya, melanggar larangan zina, minum minuman keras, meragut dan meninggalkan hal-hal yang diprintahkan.

            Perbuatan- perbuatan yang jika dikerjakan atau ditinggalkan dipandang sebagai jarimah ialah perbuatan yang mempunyai akibat merugikan perseorangan atau masyarakat dalam aqidah, harta benda, harga diri, ketenteraman jiwa dan sebagainya yang berhak memperoleh perlindungan.

Antara unsur- unsur jarimah ialah, sesuatu perbuatan dapat dipandang sebagai jarimah jika memenuhi unsur- unsur seperti unsur formal, iaitu adanya nas atau dasar hukum yang yang menunjukkan sebagai jarimah. Unsur ini sesuai denagan prinsip yang menyatakan bahawa jarimah dianggap tidak ada sebelum dinyatakan dalam nas. Alasan bahawa jarimah harus memenuhi unsur formal adalah firman Allah:

مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا

Maksudnya: Barangsiapa yang berbuat sesuai dengan hidayah (Allah), maka sesungguhnya dia berbuat itu untuk (keselamatan) dirinya sendiri; dan barangsiapa yang sesat maka sesungguhnya dia tersesat bagi (kerugian) dirinya sendiri. Dan seorang yang berdosa tidak dapat memikul dosa orang lain, dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang rasul.[6]

            Dalam ayat ini, Allah menyatakan bahawa Allah tidak akan menyeksa hambanya sebelum mengutus utusannya. Ajaran ini berisi ketentuan bahawa hukuman akan dijatuhkan kepada mereka yang membakang ajaran Rasul. Untuk dinilai bahawa seseorang telah membakang ajaran Rasul harus terlebih dahulu diketahui adanya ajaran Rasul yang terdapat daam nas.

            Seterusnya, unsur material, iaitu adanya perbuatan melawan hukum yang benar- benar telah dilakukan. Hadis Nabi SAW dalam riwayat Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah yang mengajarkan bahawa “Allah melewatkan hukuman untuk umat Nabi Muhammad atas sesuatu yang masih terkandung dalam hati ia tidak mengatakan dengan lisan atau mengerjakannya dengan nyata”.

            Dalam kes ragut, perbuatan meragut itu dikira dibawah hukuman ta’zir. Sekiranya penyerahan itu kerana dipaksa, kes tersebut merupakan kesalahan merompak. Sekiranya tanpa paksaan, ia mungkin termasuk kes ragut. Hukuman yang dikenakan bukannya hudud tetapi ta’zir.

            Begitu juga penyerahan yang dilakukan tanpa sedar seperti diserahkan oleh orang gila, mabuk atau kanak-kanak. Ia tidak diistilahkan sebagai mencuri. Walaupun terdapat unsur tidak sedar, namun ia tidak menafikan wujudnya pengetahuan.

            Apa yang penting ialah pengetahuan. Ia telah menafikan perbuatan itu dilakukan secara rahsia. Walaupun mungkin dikatakan pengetahuan mereka tidak boleh diterima, sekurang- kurangnya ia boleh membentuk keraguan yang mampu menolak hukuman hudud ke atas penjenayah dan digantikan dengan ta’zir.

             Selain itu, membenarkan penjenayah berkenaan memegang sesuatu atau memasuki tempat simpanan sama seperti menyerahkan barangan. Oleh itu, pencurian yang dibuat oleh pekerja, pengunjung dan sebagainya tidak dihukum hudud sekiranya ia dilakukan di tempat kerja, kilang atau kawasan pelancongan yang tersimpan khazanah.

            Ini kerana, keizinan memasuki tempat berkenaan telah membatalkan sifat ‘tersimpan’ dan ‘terkawal’. Dalam keadaan seperti itu pengambilan tidak lagi berlaku secara rahsia. Sedangkan, pengambilan secara rahsia termasuk satu syarat diistilahkan sebagai mencuri.

            Begitu juga kalau pengambilan dilakukan oleh petugas pengangkutan yang mengangkut barang- barang berkenaan. Ia tidak diistilahkan sebagai kecurian yang boleh dikenakan hudud. Tetapi, ia dinamakan jenayah pecah amanah.

            Satu lagi syarat bagi menjadikan perbuatan mengambil harta orang lain tanpa rela sebagai jenayah mencuri yang boleh dikenakan hukuman hudud ialah tidak boleh dilakukan dalam suasana darurat. Ini kerana, keadaan darurat atau terpaksa itu membolehkan seseorang itu mengambil harta orang lain sekadar keperluan.

 Hadis Nabi SAW,  baginda bersabda:
“Tidak akan berganjak kedua- dua kaki setiap hamba (ke Syurga atau Neraka) pada hari Akhirat nanti sehinggalah ditanya tentang umurnya, kemana dihabiskan. Ditanya tentang ilmunya,apakah yang diamalkan. Ditanya tentang hartanya, bagaimana cara memperolehdan membelanjakannya. Ditanya tentang kesihatan tubuh badannya, apa yang telah dilakukan dalam kehidupannya.”
                                                                                                                        (Riwayat Tirmizi)

Hadis ini menjelaskan tentang empat soalan utama yang akan dihisab terlebih dahulu. Soalan- soalan ini mencakupi seluruh tanggungjawab manusia sepanjang diberi nikmat kehidupan. Selain itu juga, persoalan harta yang akan dihisap menjadikan bahawa sumber perolehan harta tersebut sangatlah penting bagi menjamin manusia ke Syurga Allah.


PERBEZAAN ANTARA UNDANG-UNDANG JENAYAH ISLAM DAN UNDANG-UNDANG JENAYAH SIVIL[7]

Undang-undang jenayah Islam mempunyai kelebihan tersendiri berbanding dengan undang-undang jenayah sivilyang kebanyakkannya datang dari negara Barat. Di Malaysia, undang-undang jenayah kebanyakkannya diperuntukkan dibawah Kanun Keseksaan (Akta 574) yang diambil dari Kanun Keseksaan India. Seperti yang diketahui, Kanun Keseksaan India ini adalah berasal dari perundangan Common Law England yang telah dikumpul dan ditulis didalam bentuk akta atau Kanun. Selain dari Kanun Keseksaan, undang-undang jenayah juga terdapat dalam akta-akta tertentu seperti Akta Dadah Berbahaya, Akta Kastam 1967, Akta Pencegaha Rasuah 1997, Akta Keselamatan Dalam Negeri 1957, Akta Rahsia Rasmi 1983 dan akta lain-lain. Sementara prosedur jenayah pula diperuntukkan dalam Kanun Prosedur Jenayah, Akta Keterangan dan akta-akta yang berkaitan mahkamah.

            Oleh kerana kedua-dua undang ini berbeza, maka terdapat beberapa perbezaan diantara keduanya. Antara perbezaan tersebut ialah, undang-undang Islam adalah dari Allah sedangkan undang-undang sivil adalah dari ciptaan manusia. [8]Allah yang memiliki segala sifat kesempurnaan tentunya membuat undang-undang terbaik dan yang paling sesuai untuk manusia. Bahkan, manusia ini juga adalah ciptan Allah, maka Allah tentu Maha Mengetahui undang-udang terbaik yang sesuai dengan fitrah manusia. Sementara itu, undang-undang ciptaan manusia terdedah dengan seribu satu kelemahan kerana ilmu dan kebolehan manusia terhad. Tambahan pula, manusia sentiasa terpengruh dengan keadaan persekitaran, latar belakang keluarga, pendidikan, dorongan nafsu dan hasutan syaitan. Oleh kerana itu, undang-undang manusia sentiasa berubah, umpamanya dahulu homoseksual dianggap jenayah tetapi hari ini ia tidak lagi dianggap sebagai satu kesalahan, bahkan ia diangkat sebagai satu amaan yang sah melalui perkahwinan seperti yang diamalkan di negara-negara Barat.
            Selain itu, undang-undang jenayah Islam tidak terpisah dengan aspek aqidah iaitu keimanan kepada perkara ghaib. Beriman dengan kebenaran dan kehebatan undang-undang Islam adalah wajib kerana ia termaktub di dalam al-Quran dan Sunnah. Demikian juga, undang-undang Islam tidak memisahkan soal pembalasan di dunia dan akhirat, serta konsep dosa dan pahala mendorong rakyat menjauhi jenayah. Ini kerana mereka bukan sahaja takutkepada hukuman bahkan mereka lebih takut hukuman di akhirat yang lebih dasyat dan lama. Oleh yang demikian , mereka akan mengelakkan diri dari melakukan jenayah dengan bersungguh-sungguh walaupun jenayah itu boleh dilakukan di luar pengetahuan penguatkuasa undang-undang. Secara tidak laangsung ia dapat mengurangkan kadar jenayah. Begitu juga bagi yang terlanjur melakukan jenayah, mereka akan lebih bersedia untuk tampil menyerahkan diri mereka untuk dihukum dengan undang-undang Islam demi untuk mengelakkan hukuman di akhirat. Berbeza dengan undang-undang sivil, ia bergantung sepenuhnya kepada kekerasan undang-undang, penguatkuasa dan pengawalan pemerintah.

            Ruang lingkup jenayah atau kesalahan dalam Islam adalah lebih luas, iaitu mencakupi kesalahan yang berkaitan dengan hak Allah, hak manusia serta hak Allah dengan manusia. ini bermakna ia meliputi berbagai bentuk kesalahan seperti berkaitan dengan kepercayaan atau keimanan seperti hukuman keatas mereka yang murtad. Undang-undang Islam juga menyentuh hukuman keatas kesalahan berkaitan ibadat seperti mereka yang meninggalkan solat, puasa wajib dan haji. Undang-undang jenayah Islam juga amat menitik beratkan soal akhlak seperti hukuman kepada mereka yang berzina, berkhalwat, berjudi dan minum arak. Berbeza dengan hukuman jenayah sivil yang tidak menganggap sesetengah jenayah seperti murtad, zina, meninggalkan solat, minum arak dan judi sebagai satu jenayah. Ini kerana soal unsur-unsur iman, ibadat dan akhlak tidak menjadi perkiraan yang penting bagi penggubal undang-undang ini.

            Seterusnya, undang-undang jenayah Islam mengutamakan aspek pencegahan melalui kaedah yang unik dan menarik. Contohnya, hukuman yang terdapat di dalam undang-undang Islam seperti sebat dan rejam bagi penzina dilihat sebagai berat dan menggerunkan oleh sesetengah pihak. Ini menjadikan rakyat takut untuk melakukan jenayah zina. Sedangkan pensabitannya adalah sukar kerana syarat-syarat untuk mensabitkan hukman adalah ketat. Jika zina tidak dapat dibuktikan, mereka mungkin dikenakan hukuman ta’zir yang lebih ringan. Bahkan pada zaman Rasulullah SAW dan Khulafa al- Rasyidin, hukuman hudud seperti zina kebanyakkannya dikenakan melalui iqrar atau pengakuan dari diri sendiri. Begitu juga dalam Islam terdapat hukum yang berbentuk pencegahan umpamanya pengharaman berdua-duaan bagi lelaki dan wanita ajnabi bertujuan untuk mengelakkan zina. Konsep pencegahan begini tidak diambil berat oleh undang-undang jenayah sivil, kerans ia lebih menumpukan kepada aspek menghukum dan membalas.

            Undang-undang jenayah Islam tidak dapat dipisahkan dari konsep menyeru kepada kebaikan dan mencegah perbuatan munkar. Konsep ini banyak membantu mengurangkan jenayah. Islam bukan sahaja mengarahkan kejahatan diperangi bahkan menyeru agar kebaikan diperluaskan. Mereka yang biasa dengan amalan kebaikan dan ibadat akan terhindar dari melakukan kemungkarandan jenayah. Umpamanya ibadat solat yang disebut oleh Allah sebagai ibadat yang dapat mencegah mungkar. Ibadah puasa pula disebut oleh Rasulullah SAW sebagai amalan yang dapat mengekang nafsu syahwat. Dengan cara ini penjenyah akan lebih berhati-hati dalam segala tindakan mereka. Konsep ini tidak ada dalam undang-undang jenayah sivil. Pihak penguatkuasa seperti polis biasanya akan hanya mengambil tindakan selepas terdapat laporan berkaitan jenayah dibuat.

Undang-undang jenayah Islam tidak membenarkan pemerintah menahan seseorang tanpa dibawa kemuka pengadilan dan didakwa menurut prosedur yang sah. Islam menjunjung tinggi konsep bahawa ‘pada awalnya seseorang itu tidak bersalah’. Tahanan tanpa bicara dianggap satu kezaliman dalam Islam walau dengan apa alasan sekalipun. Jika seseorang dikatakan melakukan penjenayahan, maka perkara jenayah itu perlu dibuktikan oleh pendakwa dihadapan hakim di mahkamah. Beban bukti terletak pada pendakwa. Jika tiada bukti, maka perlu dilepaskan. Dalam undang-undang jenayah sivil, terdapat peruntukan yang membenarkan tahanan tanpa bicara yang disebut sebagai tahanan pencegahan. Contohnya, Akta Keselamatan Dalam Negeri membenarkan seseorang yang disyaki menjejaskan keselamatan awam ditahan selama 60 hari tanpa bicara.

            Undang-undang Islam memperunukkan pelbagai bentuk hukuman yang mempunyai kesan yang mendalam. Bagi hukuman hudud, terdapat hukuman rejam sampai mati, sebatan, hukuman mati, potong tangan dan kaki, salib dan buang negeri. Bagi qisas, terdapat hukuman yang perlu dibalas semula apa yang penjenaah itu buat serta hukuman diyat iaitu ganti rugi dengan kadar yang berbeza. Hukuman ta’zir pula, amat luas dan boleh dikenakan mengikut maslahah, keperluan, dan kebijaksanaan pemerintah, badan perundangan dan hakim. Sementara, dalam undang-undang sivil, hukuman yang utama hanyalah mati, penjara, sebat dan denda.

            Perbezaan yang terakhir ialah dari sudut keberkatan. Keberkatan adalah satu perkara yang tidak dapat dilihat oleh pancaindera tetapi ia bukti melalui janji Allah dan Rasulullah SAW serta peristiwa yang berlaku. Allah menjamin keberkatan dengan perlaksanaan hukum Islam termasuk undang-undang jenayah. Perlaksanaan undang-undang Islam pasti dapat mengurangkan kadar jenayah dan mewujudkan keharmonian masyarakat. Berbeza dengan undang-undang sivil, ciptaan manusia yang dianggap bertentangan dengan undang-undang Islam. Ia gagal menimbulkan rasa takut dan gerun walaupun hukuman yang dkenakan adalah berat. Umpamanya hukuman mati mandatori bagi kesalahan mengedardadah tidak berjaya mengurangkan jenayah berkenaan. Begitu juga dengan jenayah lain.

KESIMPULAN

Secara kesimpulannya, jenayah ragut amat merbahaya dan seluruh rakyat di Malaysia harus lah sentiasa mengambil berat terhadap jenayah tersebut. Semua pihak perlu bekerjasama kerana Malaysia sentiasa mengamalakan hidup bermasyarakat. Selain itu juga, perundangan Islam haruslah sentiasa diketengahkan apabila berlaku sesuatu jenayah kerana perundangan Islam adalah undang-undang yang terbaik. Undang-undang Islam juga adalah undang-undang yang sesuai untuk semua masyarakat pada semua zaman.





[1] Al-Mawardi, Al-Ahkam al-Sutaniyyah, ms.192
[2] Acp (B) Mohd Redzuan Aslie, Kanun Keseksaan
[3] Mohd Yahya Bin Mohamed Ariffin, Tesis Pendapat Publik Mengenai Peranan Media Dalam Menangani Jenayah
[4] Utusan Malaysia Online
[5] Jazuli, Hukum Pidana Islam, Pustaka Setia, 155-172
[6] Surah al isra;15
[7] Syariah dan undang-undang; suatu perbandingan, siri undang-undang

Ulasan